Moderne tider i Ishøj og Tuborg Havn

Digital betaling:
Moderne tider i Ishøj og Tuborg Havn
Nye digitale betalingsløsninger vinder frem i lystbådehavnene langs Øresund.
Seneste nummer af MarinaNews fortæller om nye digitale tider i Langelinie Lystbådehavn.
Nye tider som betyder, at fastliggere og gæstesejlere nu nemt og bekvemt betaler for vand, elektricitet, baderum, vaskeri og havneplads via smartphone, computer eller tablet.

Nu følger nogle af de største lystbådehavne herhjemme trop. Både Ishøj Havn og KDY Tuborg Havn går i løbet af de næste 6-12 måneder over til online betaling. Begge havne har valgt samme danske udvikler og producent som var Langelinie Lystbådehavns foretrukne: Struer-virksomheden Tallykey.

”Sejlerne glæder sig helt vildt. Det er yderst komfortabelt for dem at ordne betalinger for strøm, bad, vaskeri, slæbested, gæsteplads, mastekran og mastehus med nogle få tryk på deres skærm eller tastatur. Vi har 83 forsyningsstandere og forventer, at de er udskiftet i slutningen af 2022,” fortæller havnefoged i Ishøj Havn, Frank Kercza Carlsen.

Daglig drift er afgørende
”Vi har haft kig på andre producenter, men kender Tallykey fra tidligere og føler os mest trygge ved dem – det er immervæk en investering på omkring 1 million kroner. Det er mange penge for en havn som vores”.

Ishøj Havn udskifter, opgraderer og supplerer deres forsyningsstandere til T4-modellen. Hver stander har seks udtag, hvilket betyder, at alle 550 bådpladser får eget strømstik.

Tallykeys forsyningsstandere i anodiseret aluminium hører ikke til blandt de billigste på markedet – til gengæld har det for Ishøj Havn haft stor værdi, at kvaliteten er i top og at administrationssystemet udviklet i Nordvestjylland er ”meget billigere i drift end mange af konkurrenternes”.

Netop den daglige drift har haft stor betydning i processen, som har været et års tid undervejs, fastslår havnefoged Frank Kercza Carlsen:

”Vi forventer betydeligt mindre administration i fremtiden. Det er væsentligt, for vi er kun tre ansatte i havnen. Vi forudser også en bedre driftsøkonomi. Vi har mistet mange indtægter, når sejlere af den ene eller anden grund ikke har betalt for deres forbrug – enten fordi de er glemsomme, betalingsautomaten har været ude af drift eller havnekontoret har været lukket”.

Elforbruget stiger støt
Fremtidens online betaling i Ishøj Havn blev egentlig sat i gang af el-refusion – regler som betyder, at lystbådehavne kan få refunderet en vis sum penge, når de videresælger elektricitet til sejlere og campere. Strømforbruget på Ishøj Havn er stort. Og støt stigende:

”Dels er vi som havn fuldt belagt og har aktuelt to års ventetid – dels stiger elforbruget, i takt med at bådene vokser i størrelse og udstyr med køleskabe, elkomfurer og isterningmaskiner. Mange har båd i stedet for sommerhus”.

Nye standere betyder også, at Frank Kercza Carlsen snart kan vinke farvel til en hyppig aktivitet de senere år: At skifte sprungne sikringer i el-skabe. Med de 83 T4-standere øger Ishøj Havn kapaciteten betydeligt, så elforsyningen ikke bliver overbelastet.

Papirarbejde der forsvinder
25 kilometer mod nordøst ligger Tuborg Havn. Jeff Beck-Pedersen er havnechef i Kongelig Dansk Yachtklub, KDY og fortæller, at de også er i fuld gang med at implementere det digitale betalingssystem TALLYWEB.

”Det begyndte egentlig med en udvidelse af havnens yderbassin, hvor vi nu har 11 nye pladser til store fartøjer på 20-25 meter og en enkelt plads til et skib helt op til 40 meter. I forbindelse med udvidelsen af havnen, har vi besluttet at opgradere indmaden i vores eksisterende T4-forsyningsstandere, så betaling for strøm fremover foregår digitalt”.

Det vil ifølge Jeff Beck-Pedersen spare havnens 12 ansatte for meget papir og megen administration at vinke farvel til de halvårlige aflæsninger og afregninger for havnens 400 sejl- og motorbåde. Digital selvbetjening vil lette hverdagen for sejlerne og give den tryghed, at hver betaler sit: Uden betaling – ingen strøm. Og strømstikket er låst uden log-in. Det er med andre ord slut med, at ubudne gæster brænder kilowatt af som gratister eller rettere: Bruger løs på andres regning.

Ingen problemer… kun løsninger
”Vi lægger ud med at sælge strømpakker. På lidt længere sigt er det tanken, at vi kan koble
andre serviceydelser på –
det kunne være rengøring af båd eller entré til seværdigheder i nabolaget eksempelvis Experimentarium,” fortæller Jeff Beck-Pedersen.

Med udvidelsen har KDY 90 forsyningsstandere i alt. Digitaliseringen og den nye indmad i de gamle standere bliver implementeret i etaper i løbet af efterår og vinter 2022-23.

”Lige nu er vi midt i sejlsæsonen og holder hesten. Som du kan se, er havnen fyldt og sejlerne skal bruge elektricitet. Når sæsonen ebber ud, sætter vi fuld damp på og regner med at nå i mål i 2023, når de sidste standere har været forbi til ombygning og opgradering på fabrikken hos de gode folk i Struer”.

Ifølge Jeff Beck-Pedersen findes der mange andre udbydere på markedet med betalingsløsninger til afregning af elektricitet.

”Ikke desto mindre valgte vi at gå med Tallykey. Fordi de er professionelle og der ingen problemer er… kun løsninger. Det virker bare. Jeg er fuldstændig sikker på, at vi har valgt den rette leverandør
og fundet den bedste løsning for sejlerne i KDY,” slutter havnechef i KDY, Jeff Beck-Pedersen.

Vælg mellem to produktkategorier

FORSYNINGSSTANDERE

BETALING/ADGANG

  • KNOW HOW

    Hardware

    aluminium-standere med el- og vandforsyning
    til havne, campingpladser etc.

  • KNOW HOW

    Software

    Digitale systemer til styring, betaling og administration.

  • KNOW HOW

    Adgangskontrol

    Anlæg der giver adgang til bygninger og faciliteter.

  • KNOW HOW

    Ladestandere

    Ladestandere til elbiler.

  • KNOW HOW

    Support

    Klar til at hjælpe, når I har behov for det.